Nederlandse Natuurkundige Vereniging

Word ook lid!

Natuurkundige? Dan word je natuurlijk lid van de NNV.

Zwaartekrachtsgolven

Visualisatie van zwaartekrachtsgolven. Afbeelding: NASA.

ITER

De bouw van ITER. Foto: ITER Organization.

Digitale informatie

De wereld is omgeven met digitale informatie. Illustratie: Esger Brunner.

Dubbel vuurwerk

Visualisatie van het dubbele vuurwerk dat in sommige radiostelsels is aangetroffen. Credits: ESA/Carreau.

Abacus

Een abacus of telraam is een voorloper van de huidige rekenhulpmiddelen.

Vorige Volgende

Sectie Onderwijs en Communicatie

De sectie onderwijs en communicatie heeft als doel om de band tussen natuurkundeonderwijs en -werkveld te versterken. Sommige activiteiten brengen het natuurkundeonderwijs onder de aandacht van het werkveld. Zo organiseren we onderwijssessies tijdens FYSICA; dit jaar, met Erik Min, over modelleeronderwijs. Ook dragen we ideeën aan voor artikelen in het NTvN. Andere activiteiten verwoorden de stem van het werkveld over natuurkundeonderwijs. Zo zijn we vertegenwoordigd in Stichting Innovatie Onderwijs in Bètawetenschappen en Technologie (IOBT) die namens de bètavakverenigingen strijdt voor goed bètaonderwijs. Ook hebben we een ledenpanel opgericht om input te verzamelen over ontwikkelingen in het natuurkundeonderwijs en dragen we bij aan de ondersteuning die de NNV het natuurkundeonderwijs biedt. Zo heeft de NNV-sectie Onderwijs destijds het initiatief genomen voor de oprichting van natuurkundesteunpunten bij de universiteiten en nog altijd is het sectiebestuur nauw betrokken bij het landelijke overleg van de natuurkundesteunpuntcoördinatoren. De jury voor de verkiezing van de Natuurkundedocent van het Jaar wordt ook door ons georganiseerd.

Wie verdient de titel Natuurkundedocent van het Jaar 2021?

Het is weer mogelijk om docenten voor te dragen voor de Natuurkundedocent-van-het-Jaar-verkiezing. Tot en met 1 december 2020 kunnen docenten worden genomineerd door een brief te sturen aan Noortje de Graaf. De winnaar ontvangt tijdens het congres FYSICA op vrijdag 16 april 2021 een mooi geldbedrag voor zichzelf (1000 euro) plus nog eens 1500 euro voor de school.

De jury selecteert uit de kandidaten de drie finalisten op basis van de nominatiebrieven. Over de drie finalisten vragen wij vervolgens aanvullende informatie, die voor 1 maart 2021 dient te worden ingestuurd. Deze aanvullende informatie kan op velerlei manieren worden samengesteld: film, stripverhaal, interviews met collega's en/of (oud)leerlingen etc. Wees hierin creatief, we zijn benieuwd! Maar vooralsnog is het voldoende om een nominatiebrief in te sturen. We zien er naar uit!

Kijk hier voor de volledige wervingsadvertentie.

 

Routes naar het docentschap. Hoe word je natuurkundedocent?

Ook zin om natuurkundedocent te worden? Dat is geweldig gezien het tekort aan natuurkundedocenten. Er zijn vele routes om docent te worden, daarom heeft de NNV-sectie Onderwijs en Communicatie op een rijtje gezet welke wegen leiden naar het docentschap. Dat heeft geleid tot deze notitie.

Natuurkundedocent van het Jaar 2020: Martijn Leensen uit Den Bosch

Martijn Leensen, docent natuurkunde aan het Ds. Pierson College in ’s-Hertogenbosch, is door de Nederlandse Natuurkundige Vereniging uitgeroepen tot Natuurkundedocent van het Jaar 2020.

Dit jaar ontving de jury een uitgebreide lijst met nominaties van uitstekende natuurkundedocenten, variërend van jonge, net gestarte docenten tot en met ervaren rotten in het vak. Alle kandidaten toonden liefde voor het vak en, zeer belangrijk, de motivatie om hun kennis en kunde te blijven ontwikkelen. We willen dit belangrijke aspect benadrukken, omdat in het nationale debat over het docententekort soms de indruk ontstaat dat les geven niet zo moeilijk is en dat het onderwijs ouderwets is. Docenten zouden hun productiviteit moeten verhogen, vergelijkbaar met fabrieken en hightech bedrijven. Echter, deze vlieger gaat niet op: het geven van onderwijs is in essentie en vooral een interactie tussen mensen, het is niet de productie van een model T-Fords.

Martijn Leensen is er een uitstekend voorbeeld van dat het geven van onderwijs meer is dan louter kennisoverdracht. Hij wordt geroemd door leerlingen en collega’s. Zijn lessen volgen een gestructureerde opzet voor alle leerlingen, waarbij de leerlingen tevens de mogelijkheid hebben om te differentiëren. Hij is actief met een eigen YouTubekanaal, zodat hij ook als docent functioneert voor andere leerlingen in Nederland. Leerlingen waarderen hem tevens als mentor en begeleider.

Hij gebruikt onderwijskundig onderzoek actief om zijn eigen lessen vorm te geven. Daarbij stimuleert hij een onderzoekcultuur op school. Voor collega’s kan hij de rol van kritische vriend vervullen, waarbij ze gestimuleerd worden om uit de comfortzone te stappen. Tot slot richt Martijn Leensen zich op de psychologie van het leren. Hij deelt zijn kennis in YouTubevideo’s, schrijft erover in zijn blog en past het toe in de praktijk.

De jury is onder de indruk van de manier waarop Martijn Leensen zijn vaardigheden, werk en inzichten deelt met de brede onderwijsgemeenschap. Al deze zaken bij elkaar hebben de jury doen besluiten Martijn Leensen tot Natuurkundedocent van het Jaar 2020 uit te roepen.

De verkiezing van de ‘Natuurkundedocent van het Jaar’ wordt jaarlijks georganiseerd door de Nederlandse Natuurkundige Vereniging. Martijn Leensen ontving de prijs tijdens het congres FYSICA 2020 op vrijdag 17 april; vanwege de coronasituatie was het congres omgetoverd tot een online evenement. De prijs bestaat uit een oorkonde plus € 1000 voor de docent en € 1500 voor de school.

Foto: Martijn Leensen

Eerdere verkiezingen

De afgelopen jaren zijn tot Docent van het Jaar gekozen:
2020 Martijn Leensen (Ds. Pierson College, Den Bosch)
2019 Michiel van Duin (Pallas Athene College, Ede)
2018 Sjaak van Doorn (Gertrudis College, Roosendaal)
2017 Hans Bruning (Comenius Lyceum Amsterdam)
2016 Saskia Plekkenpol (Griftland College, Soest)
2015 Leo van Dijk (Maaslandcollege, Oss)
2014 Jan van Riswick (Raaijland College, Venray) en Paul de Haas (Kandinsky College, Nijmegen)
2013 Annette de Boer-Arts (Gymnasium Celeanum, Zwolle)
2012 Fons Bleijendaal (Zaanlands Lyceum, Zaandam) en Ton Versteegh (KWC, Culemborg)
2011 Arjan Pruim (Nuborgh College, Elburg)
2010 Giuseppe Salvati (Spinoza Lyceum Amsterdam)
2009 Kirsten Stadermann (Praedinius Gymnasium, Groningen)
2008 Bart van Dalen (Sint Michaël College, Zaandam)
2007 Kees Hooyman (Bonifatius College, Utrecht)
2006 Geen verkiezing
2005 Benno Berendsen (Bonhoeffer College, Enschede)
2004 Wil Schraven (Sint Vitus College, Bussum) - Eervolle vermeldingen Sim Blaauw (Piter Jelles, Leeuwarden) en Johan van Steensel (Calvijn College, Goes)

 

Lid worden van sectie Onderwijs en Communicatie

Wilt u lid worden van de sectie Onderwijs en Communicatie en op de hoogte worden gehouden van de activiteiten? Dat kan heel eenvoudig door een mail te sturen naar het NNV-bureau.

De Sectie Onderwijs en Communicatie is in 2003 ontstaan door samenvoeging van de Sectie Onderwijs en de Sectie Natuurkunde Practica.

Doel van de sectie is het bevorderen van goed natuurkunde-onderwijs op alle niveaus. De Sectie maakt hiertoe gebruik van kennis en ervaring van alle NNV-leden.

Bestuur:
Erik Woldhuis (SLO, voorzitter)
Wouter van Joolingen (UU)
Wilfred van Elsäcker (NVON)
Lodewijk Koopman (docent, UU)
Peter Koopmans (docent, uitgever) 
Gerco Onderwater (RUG)
Marieke Wolthoff (PTvT)