Nederlandse Natuurkundige Vereniging

Word ook lid!

Natuurkundige? Dan word je natuurlijk lid van de NNV.

Zwaartekrachtsgolven

Visualisatie van zwaartekrachtsgolven. Afbeelding: NASA.

ITER

De bouw van ITER. Foto: ITER Organization.

Digitale informatie

De wereld is omgeven met digitale informatie. Illustratie: Esger Brunner.

Dubbel vuurwerk

Visualisatie van het dubbele vuurwerk dat in sommige radiostelsels is aangetroffen. Credits: ESA/Carreau.

Abacus

Een abacus of telraam is een voorloper van de huidige rekenhulpmiddelen.

Vorige Volgende

Sectie Onderwijs en Communicatie

De sectie onderwijs en communicatie heeft als doel om de band tussen natuurkundeonderwijs en -werkveld te versterken. Sommige activiteiten brengen het natuurkundeonderwijs onder de aandacht van het werkveld. Zo organiseren we onderwijssessies tijdens FYSICA; dit jaar, met Erik Min, over modelleeronderwijs. Ook dragen we ideeën aan voor artikelen in het NTvN. Andere activiteiten verwoorden de stem van het werkveld over natuurkundeonderwijs. Zo zijn we vertegenwoordigd in Stichting Innovatie Onderwijs in Bètawetenschappen en Technologie (IOBT) die namens de bètavakverenigingen strijdt voor goed bètaonderwijs. Ook hebben we een ledenpanel opgericht om input te verzamelen over ontwikkelingen in het natuurkundeonderwijs en dragen we bij aan de ondersteuning die de NNV het natuurkundeonderwijs biedt. Zo heeft de NNV-sectie Onderwijs destijds het initiatief genomen voor de oprichting van natuurkundesteunpunten bij de universiteiten en nog altijd is het sectiebestuur nauw betrokken bij het landelijke overleg van de natuurkundesteunpuntcoördinatoren. De jury voor de verkiezing van de Natuurkundedocent van het Jaar wordt ook door ons georganiseerd.

 

 

Nomineer een topdocent voor de Verkiezing van de Natuurkundedocent van het Jaar 2020! 

Tot en met 1 december 2019 is het mogelijk om natuurkundedocenten te nomineren. Door te klikken op bovenstaand plaatje verschijnt de complete tekst van de oproep om topdocenten aan te melden. 

Omdat goede docenten essentieel zijn bij het aanwakkeren van de interesse voor natuurkunde bij jonge generaties, wil de Nederlandse Natuurkundige Vereniging de keien in het vak graag in het zonnetje zetten. Wij zien dan ook vol belangstelling uit naar de nominaties (1 A4), deze kunnen worden ingestuurd naar Noortje de Graaf. Een jury buigt zich over de inzendingen en zal een aantal finalisten selecteren. Over deze finalisten wordt aanvullende informatie opgevraagd, zodat de jury de uiteindelijke winnaar kan bepalen. 

De kandidaten voldoen aan de volgende eisen. De docent(e):

  • is vakbekwaam en geeft uitstekend onderwijs;
  • kenmerkt zich door grote originaliteit en inzet;
  • is inspirerend voor collega's;
  • enthousiasmeert leerlingen voor natuurkunde;
  • is nog niet eerder door de NNV tot Natuurkundedocent(e) van het Jaar uitgeroepen (meerdere malen nomineren mag dus wel).

De uiteindelijke winnaar wordt bekend gemaakt tijdens het congres FYSICA, dat op vrijdag 17 april 2020 op Universiteit Twente wordt gehouden. Naast eeuwige roem ontvangt de docent zelf 1000 euro, plus 1500 euro voor de school.

 

Michiel van Duin: Natuurkundedocent van het Jaar 2019

Michiel van Duin, docent natuurkunde aan het Pallas Athene College te Ede, is door de NNV uitgeroepen tot Natuurkundedocent van het Jaar 2019. Tijdens FYSICA 2019 werd de prijs hem overhandigd door NNV-voorzitter Diederik Jekel.

Zoals elk jaar, had de jury van de Natuurkundedocent-van-het-jaarverkiezing een moeilijk taak: de kandidaten waren allen uitstekende natuurkundedocenten, maar zijn moeilijk met elkaar te vergelijken. Er is geen universele meetlat waarlangs we de docenten kunnen leggen. Dat is misschien maar goed ook, want er zijn ook geen typische leerlingen, klassen en scholen. Bovendien zijn er meerdere manieren om goed les te geven in natuurkunde. Wat alle kandidaten dit jaar gemeen hadden is de band die ze met hun leerlingen hebben en de lof die ze van hun leerlingen ontvangen.

De jury heeft met Michiel van Duin gekozen voor een docent die de passie die hij heeft voor zijn vak weet over te brengen naar zijn leerlingen. Hij stimuleert leerlingen daarbij om zelf na te denken. Door een gedifferentieerde aanpak weet hij alle leerlingen te bedienen. Leerlingen die natuurkunde moeilijk vinden krijgen van hem een aangepaste uitleg, indien nodig meerdere verschillende, tot ze het snappen. Leerlingen die meer aankunnen krijgen de meer abstracte uitleg met extra achtergronden. Hij maakt duidelijk dat hij geeft om goede resultaten en leerlingen werken daar ook voor. Hij spreekt zijn leerlingen op een volwassen manier aan wanneer ze hun huiswerk niet hebben gemaakt en bereikt daar meer mee dan straffen. Naast de natuurkundelessen is Michiel van Duin ook betrokken bij allerlei andere initiatieven. Zo is hij verantwoordelijk voor het opzetten van een Tinkerlab, een geavanceerde knutselclub, waarin leerlingen leren programmeren, een 3d-printer bouwen of zelf andere projecten opzetten. Hij neemt ook deel aan de STEAM cup challenge, waarbij leerlingen met een microcomputer een oplossing bedenken en maken voor het huis van de toekomst. Met deze activiteiten geeft hij leerlingen de kans om te ontdekken waar hun kwaliteiten liggen.

Michiel van Duin heeft zich geschaard in een illuster rijtje natuurkundedocenten dat sinds 2004 door de NNV is uitgeroepen tot docent van het jaar. Zoals Michiel van Duin in zijn dankwoord al aangaf, is het docentschap geen wedstrijd. Maar het is mooi om in deze tijden van docentenschaarste te benadrukken dat er in Nederland uitstekende docenten zijn en dat het docentschap een prachtige baan is met veel mogelijkheden.

Michiel van Duin ontvangt de prijs uit handen van NNV-voorzitter Diederik Jekel (Foto: NNV).

 

Eerdere verkiezingen

De afgelopen jaren zijn tot Docent van het Jaar gekozen:
2019 Michiel van Duin (Pallas Athene College, Ede)
2018 Sjaak van Doorn (Gertrudis College, Roosendaal)
2017 Hans Bruning (Comenius Lyceum Amsterdam)
2016 Saskia Plekkenpol (Griftland College, Soest)
2015 Leo van Dijk (Maaslandcollege, Oss)
2014 Jan van Riswick (Raaijland College, Venray) en Paul de Haas (Kandinsky College, Nijmegen)
2013 Annette de Boer-Arts (Gymnasium Celeanum, Zwolle)
2012 Fons Bleijendaal (Zaanlands Lyceum, Zaandam) en Ton Versteegh (KWC, Culemborg)
2011 Arjan Pruim (Nuborgh College, Elburg)
2010 Giuseppe Salvati (Spinoza Lyceum Amsterdam)
2009 Kirsten Stadermann (Praedinius Gymnasium, Groningen)
2008 Bart van Dalen (Sint Michaël College, Zaandam)
2007 Kees Hooyman (Bonifatius College, Utrecht)
2006 Geen verkiezing
2005 Benno Berendsen (Bonhoeffer College, Enschede)
2004 Wil Schraven (Sint Vitus College, Bussum) - Eervolle vermeldingen Sim Blaauw (Piter Jelles, Leeuwarden) en Johan van Steensel (Calvijn College, Goes)

 

Lid worden van sectie Onderwijs en Communicatie

Wilt u lid worden van de sectie Onderwijs en Communicatie en op de hoogte worden gehouden van de activiteiten? Dat kan heel eenvoudig door een mail te sturen naar het NNV-bureau.

De Sectie Onderwijs en Communicatie is in 2003 ontstaan door samenvoeging van de Sectie Onderwijs en de Sectie Natuurkunde Practica.

Doel van de sectie is het bevorderen van goed natuurkunde-onderwijs op alle niveaus. De Sectie maakt hiertoe gebruik van kennis en ervaring van alle NNV-leden.

Bestuur:
Erik Woldhuis (SLO, voorzitter)
Wouter van Joolingen
 (UU)
Wilfred van Elsäcker (NVON)
Peter Rennspies (docent)  
Lodewijk Koopman (docent, UU)
Peter Koopmans (docent, uitgever)